مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 اسفند 1400 ساعت 12:522022-02-22اقتصادي

3 محور استراتژیک در همکاری گازی ایران و قطر ذیل مجمع صادرکنندگان گاز


سرپرست مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: ایران و قطر می توانند در زمینه سرمایه گذاری در میادین گازی، حداکثرسازی انتفاع از میدان مشترک پارس جنوبی و سوآپ یا صادرات گاز همکاری راهبردی داشته باشند.

- محمدصادق جوکار  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به ظرفیت مجمع صادرکنندگان گاز برای تعامل و پیگیری منافع مشترک اظهارداشت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز با ایده جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

هدف از تشکیل مجمع این بود که با توجه به گسترش سهم گاز در سبد انرژی جهان، کشورهای صادرکننده گاز منافع خود را در همکاری سازنده به جای رقابت مخرب که به نفع واردکنندگان است پیگیری کنند.

بدین ترتیب همگرایی کشورهای عضو باعث تامین بیشینه منافع آنها خواهد شد.

وی گفت: روند همگرایی کشورها از ابتدا با کندی مواجه شد و در برخی موارد نیز سیاست ها و منافع متعارض آنها باعث رقابت کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز با یکدیگر شده بود و در نتیجه آن هدف اولیه محقق نشد.

سرپرست مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی فزود: به عنوان مثال ایران برای صادرات گاز از طریق خط لوله به پاکستان اقدام کرده بود ولی با سیاسی شدن بازار و اعمال تحریم ها علیه ایران، قطر به عنوان رقیب وارد بازار پاکستان شد و حتی با قیمت های تخفیفی به پاکستان گاز صادر می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

3 محور استراتژیک در همکاری گازی ایران و قطر ذیل مجمع صادرکنندگان گاز

3 محور استراتژیک در همکاری گازی ایران و قطر ذیل مجمع صادرکنندگان گاز