مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 اسفند 1400 ساعت 02:072022-02-20اقتصادي

مادر کاروانسراهای ایران زخمی شده است


کاروانسرای دیرگچین، معروف به مادر کاروانسراهای ایران، درحالی به همراه 55 کاروانسرای دیگر برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو معرفی شده که وضعیت آن پس از واگذاری و تغییر کاربری، - با مرمت های غیراصولی، وخیم و هشدارآمیز توصیف شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، کاروانسرای ساسانی دیرگچین با وجود آن که جزو نفایس به شمار می آید و طبق قانون میراث فرهنگی نباید واگذار و تغییر کاربری داده شود، اما در سال 1395 از سوی صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی و فرهنگی (وابسته به سازمان وقت/وزارت میراث فرهنگی و گردشگری) با این توجیه که اصلا وضعیت مناسبی ندارد و نمی توان مانع از قرارگرفتن آن در فهرست مزایده های صندوق احیا شد ، به مزایده گذاشته می شود.

حدود هفت ماه پس از آن مزایده، دیر گچین به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ (یکی دیگر از شرکت های زیرمجموعه سازمان وقت/وزارت میراث فرهنگی و گردشگری) واگذار می شود تا پس از مرمت به اقامتگاه گردشگران تبدیل شود، پروژه ای که به تایید باستان شناسان و حتی فعالان گردشگری موفق نبوده و بیشتر روی زخم های کهنه آن نمک پاشیده است.

دیرگچین سال ها مکانی متروک بود و عشایر محلی حدود 200 سال از آن برای نگهداری گله های شتر خود استفاده می کردند و شترها در آن سال ها بخش زیادی از دیوارهای بنا را ساییدند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مادر کاروانسراهای ایران زخمی شده است

مادر کاروانسراهای ایران زخمی شده است