مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 بهمن 1400 ساعت 10:572022-02-19دانش

چرا دسترسی به پایان نامه ها و رساله ها باید آزاد باشد؟


دانشجویان به عنوان پژوهشگر، به منابع ارزشمند مرتبط با رشته های خود مانند پایان نامه ها و رساله ها نیاز دارند و موسسات آموزشی و پژوهشی باید از دسترسی آزاد به منابع پژوهشی حمایت کنند تا اطلاعات به آسانی برای پژوهشگران، - دانشمندان و دانشجویان در دسترس باشد.

با وجود این برخی از مراکز آموزشی و پژوهشی از دسترس قرار دادن پایان نامه ها و رساله های خود خودداری کرده و دلایل متنوعی را برای این عدم دسترسی اعلام می کنند.

پژوهشگران با انجام یک مطالعه عوامل موثر در دسترسی آزاد به پایان نامه ها و رساله ها در موسسات آموزشی و پژوهشی ایران را بررسی کردند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، دسترسی آزاد به متون علمی و پژوهشی؛ یعنی دسترس پذیری رایگان این متون از طریق اینترنت برای همگان و هر استفاده کننده ای برای خواندن، انتقال به رایانه شخصی، کپی برداری، توزیع، چاپ، جستجو و اتصال به منابع تمام متن این مقالات و استفاده از آن ها برای هر منظور قانونی مجاز است و این کار بدون هرگونه محدودیت مالی، قانونی و فنی به جز محدودیت دسترسی به خود اینترنت میسر است.

دسترسی آزاد منافع متعددی به همراه دارد.

برای نمونه می تواند در جلوگیری و شناسایی کلاهبرداری های مربوط به اطلاعات پژوهشی و تشویق به تهیه داده ها و کدهای با کیفیت و در نتیجه کاهش خطاها کمک کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا دسترسی به پایان نامه ها و رساله ها باید آزاد باشد؟

چرا دسترسی به پایان نامه ها و رساله ها باید آزاد باشد؟