مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 بهمن 1400 ساعت 12:022022-02-06ورزشي

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/8


یک پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: فردوسی بزرگ صحنه یکی از پر دامنه ترین و حماسی ترین داستان های اسطوره ای شاهنامه را در کوه و دشت گناباد آراسته است.

- جنگ دوازده رخ جنگی مهم و سرنوشت ساز است که با هدف جبران شکست جنگ پشن و به دنبال آن بین ایرانیان به فرماندهی گودرز و تورانیان به فرماندهی پیران ویسه در بیابان گناباد رخ داد و به پیروزی و سربلندی ایرانیان و استقلال مطلق ایران ختم شد.

رجبعلی لباف خانیکی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در عرصه تاریخ نیز گناباد خوش درخشیده است.

از حدود 3000 سال پیش که گناباد جزیی از قلمرو ساگارتیه بود، دلاوران و کمنداندازانش شهره بوده اند، هخامنشیان را در فتوحاتشان یاری می دادند و در حدود 2500 سال پیش با حفر قنات عظیم و شگفت انگیز قصبه تمدن قناتی را در جهان بنیان گذاشتند؛ قناتی که بر اساس طرحی عالمانه از آغاز به عنوان قنات حفر شده بود.

وی ادامه داد: از آن پس گناباد با پرورش مورخان، حماسه سرایان، دانشمندان، کاتبان و به خصوص منجمان و ریاضی دانان خدمات ارزنده ای در جهت گسترش و ارتقای دانش و فرهنگ بشری ارائه کرده است.

این پژوهشگر و باستان شناس خراسانی گفت: شاید همان عِرقِ میهن دوستی و استقلال خواهی گنابادی ها بوده که مانند دیگر دلاورمردان قهستانی از قرن پنجم هجری قمری که خراسان میدان تاخت و تاز آغُز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/8

درباره قلعه های اسماعیلیه با پیشینه ای تاریخی و حماسی/8