مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 بهمن 1400 ساعت 06:472022-02-05اجتماعي

پیرشالیار؛ شکوهی به قدمت تاریخ


هرساله در این تاریخ و در این زمان آیینی به قدمت تاریخ در هورامان برگزار می شود؛ آیینی باستانی معروف به پیرشالیار! پیری از موبدان عبدالقادر گیلانی و اسطوره ای در تاریخ مردم کُرد.

- ایسنا/کردستان هرساله در این تاریخ و در این زمان آیینی به قدمت تاریخ در هورامان برگزار می شود؛ آیینی باستانی معروف به پیرشالیار! پیری از موبدان عبدالقادر گیلانی و اسطوره ای در تاریخ مردم کُرد.

این آیین باستانی در روستایی در محاصره کوه های سر به فلک کشیده، با طبیعتی بکر و معماری سنگی با بافتی پلکانی؛ به نام هورامان برگزار می شود.

مراسم عروسی پیرشالیار، مصادف با زمانی است که همیشه کوه های اورامان و جاده های منتهی به آن پوشیده از برف است و سختی راه رسیدن به هورامان را دو چندان می کند.

در این وقت سال، درست در اواسط زمستان، زمانی که سوز سرمای هوا به استخوان هم می رسد، صدای دف و ذکر و رقص و سماع دراویش با آن چهره نورانی و ریش و موهای بلند در دل قیامتی به پا می کند و چنان نور روشنی به قلب و ذهن آدمی ساطع می کند که سوز سرمای جان گداز زمستان در برابرش هیچ است.

از پیر و جوان گرفته تا کودک و نوجوان آمده اند تا بار دیگر در این آیین باستانی همراه با دراویش به رقص و پایکوبی بپردازند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیرشالیار؛ شکوهی به قدمت تاریخ

پیرشالیار؛ شکوهی به قدمت تاریخ