مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 بهمن 1400 ساعت 13:572022-02-01اجتماعي

ثبت جهانی «سرو ابرکوه» مهمترین مطالبه ابرکوهی ها/وضعیت مناره های نظامیه بحرانی است


رییس اداره میراث فرهنگی ابرکوه با بیان این که وضعیت منارهای نظامیه این شهر تاریخی بحرانی است، از استاندار یزد خواستار پیگیری پرونده ثبت جهانی درختان دیرزیست کشور با محوریت سرو ابرکوه شد که از طریق وزارت مربوطه به سازمان یونسکو ارسال شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس از ابرکوه، ابرکوه با داشتن بافت تاریخی ثبتی 170 هکتاری در فهرست میراث ملی، بافتی ایجادشده بر روی سنگ در سطح کشور بی نظیر است.

ثبت ملی آیین زنجیرزنی، موسیقی مراسم محرم، مراسم جوش زنی و عزاداری عمه کبارم گواه این است که میراث های معنوی و شفاهی در قالب های مذهبی، فولکلور و سنت های مردمی با تنوع و تکثر مناسب در جای جای این شهرستان وجود دارد.

درخت کهنسال سرو 4500 ساله ابرکوه آوازه جهانی داشته و همچنین صنایع دستی معتبری چون نمدمالی، گیوه دوزی، چنته بافی، قفل سازی و سفره پنبه ای و شیوه ساخت عاروسک جلی این شهرستان نیز شهرت ملی دارند.

با وجود همه این پتانسیل ها شهرستان با مسائل، مشکلات و نارسایی هایی برای رسیدن به یک سطح مناسبی از سازمان اداری، زیرساخت های گردشگری، نیروی کارشناسی کارآمد و معرفی و آموزش در حوزه گردشگری مواجه است.

در همین راستا حمید مشتاقیان طی نامه به مهران فاطمی استاندار یزد، به بیان نیازهای مهم و اولویت دار این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت جهانی «سرو ابرکوه» مهمترین مطالبه ابرکوهی ها/وضعیت مناره های نظامیه بحرانی است

ثبت جهانی «سرو ابرکوه» مهمترین مطالبه ابرکوهی ها/وضعیت مناره های نظامیه بحرانی است