مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 بهمن 1400 ساعت 23:372022-01-26فرهنگي

دل خوشی از پته های امروزه نداریم


دل خوشی از پته های امروزه نداریم؛ آن همه زیبایی، طراوت و ظرافت کجا و پته ای که این روزها به دست مردم می دهند کجا.

- ایسنا/کرمان پژوهشگر تاریخی کرمانی گفت: دل خوشی از پته های امروزه نداریم؛ آن همه زیبایی، طراوت و ظرافت کجا و پته ای که این روزها به دست مردم می دهند کجا.

سید محمدعلی گلاب زاده، پژوهشگر تاریخی، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان با محوریت پته که همزمان با هفتمین دوره کشوری جایزه ملی فیروزه برگزار شد، بیان کرد: کرمان خاستگاه دوزندگی و بافندگی بوده است.

وی افزود: نام دیگر کرمان کارمان است که از دو واژه تشکیل شده است؛ مان به معنای جایگاه و کار به معنی کار و تلاش، شهامت و شجاعت و بافندگی است.

کرمانی ها هنوز به عنکبوتی که تار میتند کاربافو می گویند بنابراین یکی از تعاریف ویژه ای که برای کرمان می توان لحاظ کرد همین هنر بافندگی و دوزندگی است.

گلاب زاده ادامه داد: در این میان پته جایگاه ویژه ای دارد زیرا پته نشان دهنده حضور پرصلابت زنان کرمانی در عرصه ساماندهی و خدمت رسانی به جامعه خود به شمار می رود.

پژوهشگر تاریخی اضافه کرد: زنان کرمانی در طول تاریخ ثابت کردند که نه تنها پشت سر هر مرد موفقی یک زن وجود دارد بلکه گاهی جلودار مردان نیز بودند که استدلال هایی نیز در این باره موجود است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دل خوشی از پته های امروزه نداریم

دل خوشی از پته های امروزه نداریم