مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 بهمن 1400 ساعت 15:422022-01-24اقتصادي

برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد


مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای یزد گفت: درحال حاضر از میان 19 دشت استان که دارای آب باکیفیت می باشند 16 دشت به علت برداشت اضافه از آبهای زیرزمینی در شرایط ممنوعه به سر می برند و سه دشت مابقی که آزادند نیز از نظر کیفی دارای آب شور هستند.

- محمدعلی امیربیکی در مورد وضعیت افت آبخوان و کسری مخزن در استان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی سالیانه استان حدود 95 میلیمتر و در مقایسه با متوسط بارندگی کشور حدودا 38 درصد است، افزود: واقع شدن استان در کمربند بیابانی نیمکره شمالی، تحلیل سیستم های باران زای وارده به استان به علت دوری از منابع رطوبتی، تابش خورشیدی زیاد و موقعیت توپوگرافی همگی موجب شده تا شرایط اقلیمی استان به صورت خشک و خشن درآید.

وی با بیان این که بهره برداری از آب زیرزمینی از قدیم الایام بوسیله چشمه و قنات در استان یزد رایج بوده است و در دشت های مختلف شبکه های وسیعی از رشته قنوات وجود داشته که آب مورد مصرف کشاورزی، شرب و بهداشت را تامین می کرده است، اضافه کرد: بهره برداری با این سیستم مناسب ترین روش حفظ تعادل هیدرولوژیکی سفره های آب زیرزمینی بوده است.

امیربیکی اظهار کرد: با رواج حفر چاه در استان و در نتیجه برداشت بیش از حد از آبخوان ها، این تعادل بهم خورده و افت سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است، به طوری که امروزه ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد

برقراری شرایط ممنوعه بر قریب به تمام دشت های یزد