مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 دی 1400 ساعت 11:502022-01-10فرهنگي

ثبت سه خانه تاریخی کاشان در فهرست میراث ملی


رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ثبت سه خانه تاریخی صباغیان، حکیم باشی و سرو در فهرست آثار ملی خبر داد.

- مهران سرمدیان در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: خانه حکیم باشی که به شماره 33495 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یکی از کم نظیرترین آثار دوره قاجار قلمداد می شود و مالک آن شخصی به نام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف ترین پزشکان دربار ناصرالدین شاه قاجار بوده است.

وی افزود: این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقابزرگ قرار دارد که با 2400 مترمربع مساحت، شامل پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزیینات متنوع و زیبایی از قبیل آیینه کاری، گچ بری و نقاشی های زیبا و کم نظیر در آن به کار رفته است.

وی تصریح کرد: خانه سرو نیز که به شماره 33491 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، 370 مترمربع مساحت دارد و از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه است و ویژگی خاص آن وجود فضاهای متعدد در مساحت کم است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: زیرزمین اصلی خانه سرو به صورت دست کن اجرا شده و زیر سقف آن نیز با خطوط گچی به صورت دستی شکلی از رسمی بندی و یزدی بندی ترسیم شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت سه خانه تاریخی کاشان در فهرست میراث ملی

ثبت سه خانه تاریخی کاشان در فهرست میراث ملی