مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 دی 1400 ساعت 04:202022-01-10فرهنگي

نقش برجسته بهرام دوم مرمت شد


مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از اتمام پروژه حفاظت و مرمت نقش برجسته بهرام دوم در نقش رستم خبر داد و گفت: محوطه نقش رستم دارای بیشترین نقش برجسته های تاریخی از دوران ساسانی ست و یکی از این نقش ها مربوط به بهرام دوم است.

- حمید فدایی دوشنبه 20 دی در جمع خبرنگاران گفت: نقش برجسته منسوب به بهرام دوم در دو صحنه جداگانه در زیر آرامگاه داریوش بزرگ تصویر شده و برای قرن ها در معرض دید و گاه دسترس رهگذران و بازدیدکننده های محوطه قرار داشته با آسیب های متعدد و متنوعی مواجه بوده است.

فدایی گفت: عمده ترین آسیب ها متورق شدن سطح نقوش و ایجاد ترک و شکستگی های فراوان در سطح اثر بوده است، بنابراین موضوع حفاظت از این نقش در اولویت برنامه واحد حفاظت و مرمت تخت جمشید قرار گرفت.

او ادامه داد: حفاظت از این نقش برجسته در محوطه نقش رستم توسط تیمی متشکل از متخصصین مستندنگار و نقشه بردار، کارشناس حفاظت، استادکار و نیروی فنی مرمت و باستان شناس در محوطه نقش رستم به مدت حدود 5 ماه به انجام رسید.

یک کارشناس ارشد حفاظت و مرمت و سرپرست این پروژه حفاظتی گفت: عملیات حفاظت و مرمت این نقش برجسته شاخص ساسانی با تدوین و تصویب طرح در شورای فنی در زمستان سال 1399 و با اقدام به مستندنگاری دقیق آن به روش فتوگرامتری اثر آغاز گردید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش برجسته بهرام دوم مرمت شد

نقش برجسته بهرام دوم مرمت شد