مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 دی 1400 ساعت 21:352022-01-08سياسي

پهلوی دوم و نمایش های عامه پسند/ «کاسه داغ تر از آش» اصلاحات در ایران!


19 دی سال 1341 شمسی، اصول شش گانه «انقلاب سفید» اعلام شد؛ انقلابی که قرار بود یک رفرم بزرگ اقتصادی باشد و برای خیلی ها هم جذاب بود، اما مشکلش این بود که دست آمریکا پشتش بود و نتیجه ای بسیار عجیب به بار آورد و بسیار تاریخی! - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ماجرا از آنجا شروع شد که جان اف کندی به حاکمان کشورهای طرفدار آمریکا گیر داده بود که باید اصلاحات بزرگ اجتماعی و سیاسی انجام دهید تا جلوی انقلاب های کمونیستی گرفته شود؛ آن موقع دوره جنگ سرد بود و آمریکا از گسترش ایده های شوروی کمونیستی می ترسید.

پهلوی دوم هم بررسی کرده بود که چه جور اصلاحاتی انجام دهد که قدرت خودش و منافع اطرافیانش لطمه نبیند و به فکرش رسیده بود که بخش کشاورزی ایران را با اجرای برنامه اصلاحات ارضی دگرگون کند.

اصلاحات ارضی ایده ای بود که از قبل وجود داشت و طبق آن اراضی ملاکان بزرگ بین کشاورزان و اهالی روستاها تقسیم می شد و البته این ایده خیلی در میان عوام طرفدار داشت چون به نظر می رسید نوعی عدالت اجتماعی را برقرار می کند و نظام ارباب رعیتی را برمی اندازد و این حرف ها.

آمریکایی ها هم طرفدار این ایده بودند و اصلا پشت ماجرا بودند و علی امینی را در ایران به نخست وزیری رسانده بودند تا همین ایده را اجرا کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پهلوی دوم و نمایش های عامه پسند/ «کاسه داغ تر از آش» اصلاحات در ایران!

پهلوی دوم و نمایش های عامه پسند/ «کاسه داغ تر از آش» اصلاحات در ایران!