مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 دی 1400 ساعت 05:302022-01-08اقتصادي

تجهیز 68 هکتار از اراضی استان زنجان به آبیاری نوین


مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: تاکنون 68 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

- فریدون داوودی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اولویت بندی مصارف بخش های مختلف و برنامه ریزی منابع آب به ترتیب شرب و بهداشت، صنعت، محیط زیست و کشاورزی، اظهار کرد: افزایش جمعیت و نیاز آبی در مصارف مختلف مورد نیاز انسان، تغییر الگوی مصرف آب در نیازهای شهری، کشاورزی و صنعتی، برداشت بی رویه از منابع آب، سدسازی های غیراصولی، تغییرات اقلیمی در راستای کاهش بارش و گرم شدن زمین، خشک شدن تالاب ها و منابع آبی، افت سطح منابع آب زیرزمینی و افزایش آلودگی منابع آب و کاهش کیفیت آن برای مصارف مختلف، دلایل و نشانه های بحران کم آبی است.

وی افزود: برخی از محصولات مانند یونجه، ذرت و لوبیا مصرف آب بالایی دارد که با جایگزینی کشت محصولات کم آب بر می توان این مشکل را مدیریت کرد ولی راه موثر استفاده از روش های نوین است که در آبیاری موضعی راندمان تا 93 درصد رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه در راستای مقابله با بحران کم آبی کشور، صرفه جویی آب در بخش کشاورزی مقدم بر سایر بخش ها است، ادامه داد: در ایران حدود 93 درصد آب کشور به بخش کشاورزی، یک درصد به صنعت، حدود پنج درصد به شرب و نیم درصد به محیط زیست اختصاص دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجهیز 68 هکتار از اراضی استان زنجان به آبیاری نوین

تجهیز 68 هکتار از اراضی استان زنجان به آبیاری نوین