مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 دی 1400 ساعت 07:302022-01-04اجتماعي

امکان رصد بارش شهابی«ربعی» تا 17 دی ماه


کارشناس نجوم از امکان رصد بارش شهابی «ربعی» تا 17 دی ماه خبر داد و گفت: از هر جای ایران و دنیا می توان در آسمان بدون آلودگی نوری بارشهای شهابی ربعی را رویت کرد.

- با بیان اینکه بارش شهابی ربعی یکی از پربارش ترین بارش شهابی های سال است که در فصل زمستان قابل رویت است، گفت: معمولا هر بارش شهابی یک منشا دارد؛ در گذشته بررسی شده که منشا بارش شهابی ربعی صورت فلکی ربعی بوده که اکنون این صورت فلکی وجود ندارد.

این کارشناس نجوم افزود: کانون بارش ربعی، شمال و شمال شرق آسمان، جایی بین صورت فلکی گاوران (عوا)، دب اکبر ، دب اصغر و صورت فلکی اژدها است؛ در حقیقت در نزدیکی ستاره قطبی.

وی افزود: در واقع منشا این بارش های شهابی، سیارکی به نام 2003EH1 است، برخی دیگر از محققان پیش بینی می کنند که خود این سیارک باقی مانده دنباله داری به نام C/1491Y1 است که حدود 500 سال پیش در نقشه ها و اسناد چینی از آن یاد شده است.

جعفری عنوان کرد: دنباله دارها از دوردست های منظومه شمسی به خورشید نزدیک می شوند و گرمای خورشید هسته های آنها را آب می کند و دنباله ای با شکوه پشت سرشان ایجاد می شود؛ در بارش شهابی ربعی این سیارک یا همان دنباله دار قدیمی، باقیمانده مواد خود را در مدار زمین جا می گذارد و زمانی که سیاره ما از این توده عبور می کند ما شاهد شهاب باران هستیم و به نظر، همه شها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

امکان رصد بارش شهابی«ربعی» تا 17 دی ماه

امکان رصد بارش شهابی«ربعی» تا 17 دی ماه