مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 دی 1400 ساعت 04:002022-01-04اقتصادي

معادن سیلیس در کمین سنگ نگاره های باستانی تیمره


حریمی از میراث گذشتگان، از دهه 70 کشف شده، صدها بازدیدکننده خارجی با ذوق بسیار از آن دیدن کرده اند، روستای هم جوار این محدوده از برکت حضور این ارث باستانی، - سود گردشگری را مزه مزه و منطقه خالی از سکنه را احیا کرده اند و اما هنوز عده ای، ارزش آن را منکر می شوند و به دنبال گنج می گردند یا معدن ایجاد می کنند.

این شرح حال تپه باستانی تیمره با هزاران بوم سنگی سیاه و میلیون ها نقش کنده و سنگ نگاره توسط ایرانیان باستان است که این روزها با شروع دوباره فعالیت معادن مقابله می کند.

تیمره از جهت روستای غرقاب، در همسایگی منطقه حفاظت شده موته است و چهارپایانی چون آهو، بز و میش در آن تردد دارند.

این منطقه پوشش گیاهی و روزگاری حجم زیادی از آب را داشته و قاعدتاً محل مساعدی برای اسکان ایرانیان و یا حتی مهاجرانی که از مسیر ابریشم تردد داشته اند، به حساب می آمده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، هرچه که است این انسان ها برای ما یادگاری هایی از آنچه می دیدند به یادگار گذاشته اند، هرچند که بسیاری از این یادگاری ها هنوز با موفقیت خوانده نشده اند و لازم است تا مطالعات گسترده بر روی آن ها انجام شود.

درحالی که اولین سنگ نگاره های تیمره در سال 1378 کشف و مطالعات بر روی آن آغاز شد، مجموعه سنگ نگاره ها و منظر فرهنگی تیمره در سال 1389 ثبت ملی شدند، پیش از اینکه این مجموعه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معادن سیلیس در کمین سنگ نگاره های باستانی تیمره

معادن سیلیس در کمین سنگ نگاره های باستانی تیمره