مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 دی 1400 ساعت 09:002022-01-03سياسي

بقای نخ ریسی سنتی با وجود رقبای قدرتمند صنعتی


به گفته معاون صنایع دستی استان کرمانشاه، هنر نخ ریسی سنتی به عنوان یکی از زنجیره های ارزش مهم بافته های داری در کرمانشاه علیرغم وجود رقبای قدرتمند صنعتی همچنان بقای خود را حفظ کرده است.

- حسین ویسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به قدمت و پیشینه نخ ریسی سنتی، اظهار کرد: از دوره نوسنگی و از زمانی که انسان ها یکجانشینی را پیشه کردند، پوشش و زیراندازی گرم که با آن از سرمای گزنده در امان بمانند، مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: به تدریج و با آزمون و خطاهای بسیار لباس ها و زیراندازهایی بافته شد که برای تهیه آن، پشم را به وسیله ابزاری به نام دوک یا به زبان محلی مردم کرمانشاه تشی به نخ تبدیل می کردند که به این فرآیند نخ ریسی گفته می شد.

معاون صنایع دستی استان با اشاره به ماندگار هنر نخ ریسی از زمان های باستان تاکنون، عنوان کرد: هرچند طی سالهای اخیر این هنر در میان رقبای قدرتمند صنعتی تاحدودی کمرنگ شده، اما کماکان برای ساخت برخی بافته های داری مانند گلیم، قالی، فرش، جاجیم و موج از نخی که حاصل نخ ریسی سنتی است، استفاده می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان صنعتگر در رشته های بافته های داری علاقمندند که برای حفظ اصالت دست بافته ای که تولید می کنند، این نوع از نخ ها را بکار ببرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بقای نخ ریسی سنتی با وجود رقبای قدرتمند صنعتی

بقای نخ ریسی سنتی با وجود رقبای قدرتمند صنعتی