مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 دی 1400 ساعت 10:052022-01-02سياسي

کشف آثار معماری سنگی متعلق به جوامع کوچ نشین در شهرکرد


گمانه زنی در محوطه باستانی شهرستان شهرکرد به کشف آثار معماری سنگی احتمالاً متعلق به جوامع کوچ نشین، سفال های دوره باکون، سفال های هزاره اول پیش از میلاد، - به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، علی اصغر نوروزی سرپرست هیئت باستان شناسی 12 دی 1400 با اعلام این خبر گفت: تپه باستانی خلیل آباد خاکی در روستایی به همین نام در بخش لاران شهرستان شهرکرد و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار گرفته و حدود چهار متر از سطح زمین های اطراف بلندتر است.

سرپرست هیئت باستان شناسی، با بیان اینکه فعالیت های عمرانی و کشاورزی تخریب های جبران ناپذیری به قسمت دامنه شمالی و شمال شرقی تپه وارد کرده گفت: این محوطه اولین بار طی بررسی سال 1387 به سرپرستی نگارنده شناسایی شد.

او تصریح کرد: مقایسه عکس هوایی قدیمی با عکس هوایی امروزی این محوطه بیانگر توسعه فضای روستا و زمین های کشاورزی به سمت تپه، همراه با کاهش ارتفاع آن در اثر فعالیت های ساختمان سازی، عملیات شخم و تسطیح بخش هایی از تپه برای اضافه کردن به زمین های کشاورزی است.

استادیار پژوهشکده باستان شناسی افزود: با توجه به اهمیت این محوطه تاریخی در میان محوطه های کوچک کوچ نشینی هم دوره اش در منطقه و به منظور حفظ اثر، عملیات گمانه زنی برای تعیین عرصه و حریم به عنوان اولین دوره مطالعات باستان شناسی با مج


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آثار معماری سنگی متعلق به جوامع کوچ نشین در شهرکرد

کشف آثار معماری سنگی متعلق به جوامع کوچ نشین در شهرکرد