مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 دی 1400 ساعت 07:202021-12-25حوادث

کشف یک لوحه گلی مستطیل شکل در شهر سوخته


در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته یک لوحه گلی مستطیل شکل در عمق 395 سانتی متری در اتاق شماره 27 محله مسکونی شرقی به دست آمد.

- مجتبی سعادتیان امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: در نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته یک لوحه  گلی مستطیل شکل در  عمق 395 سانتی متری در اتاق شماره 27 محله مسکونی شرقی به دست آمد.

مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته افزود: لوحه مزبور شامل تعدادی علائم هندسی و اثر مهر است که  در قسمت بالای  لوحه و سمت راست آن  سه خط کنده موازی وجود دارد که نشانگر نوع کالای ارسالی است.

وی ادامه داد: در یک ردیف پایین تر و در زیر این خطوط  تعداد 24 عدد مستطیل مقعر  به ابعاد متوسط 4 در 6 میلی متر در  4 سطر ، هر سطر 6  حفره مستطیل در  فاصله های منظمی از یکدیگر وجود دارد، علاوه بر آن یک حفره مستطیل دیگر در سطر پنجم وجود دارد که تعداد کل حفره های موجود به 25 عدد میرساند.

سعادتیان گفت: سه ضلع این لوحه سالم است و یک ضلع آن شکسته در ضلع شکسته اثر مستطیل های دیگری دیده می شود و با محاسبات انجام شده مشخص شده  تعداد مستطیل های هر سطر می توانسته 10 عدد و حفره های مستطیل سطر پنجم 5 عدد باشد که به این ترتیب تعداد کل حفره ها 45 عدد می رسد،  این علائم از چپ به راست و و ترکمنستان تا کنون متون نوشته پیدا نشده و این نخستین مورد پیدا شدن یک لوحه مرتبط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف یک لوحه گلی مستطیل شکل در شهر سوخته

کشف یک لوحه گلی مستطیل شکل در شهر سوخته