مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 13:352021-12-21بين الملل

شاهنامه خوانی در شب های سرد زمستان افغانستان


شاهنامه فردوسی که یک کتاب حماسی است از گذشته های بسیار دور در افغانستان از شهرت فراوانی برخوردار بوده و شاهنامه خوانی در شب های بلند زمستان سنت رایج مردم این دیار بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، در طول یک قرن گذشته، با تجاوز انگلیسی ها به افغانستان، شاهنامه خوانی رواج بیشتری پیدا کرد.

اکثر داستان های شاهنامه در شهرهایی اتفاق افتاده است که به جغرافیایی امروز افغانستان تعلق دارد و فردوسی شاهنامه را در غزنی که در آن روزگار پایتخت ایران زمین بوده، سروده است.

بلخ، بدخشان، فاریاب، بامیان، طالقان، قندهار، نیمروز، کابل، بست، پنجشیر، غزنی و بسیاری از شهرهای دیگر که در شاهنامه فردوسی آمده است، متعلق به جغرافیای افغانستان امروز است که اغلب داستان های شاهنامه نیز در همین مناطق اتفاق افتاده است.

رواج شاهنامه خوانی در شب های بلند زمستان محمد یونس طغیان ساکایی، استاد دانشگاه بلخ از عمومیت شاهنامه خوانی در افغانستان می گوید: مجالس شاهنامه خوانی معمولا در شب های زمستان بر گزار می شود.

علاقمندان گرداگرد خانه نشسته و شاهنامه خوان ها در صدر مجلس جا دارند و در برخی از مناطق مردم نشسته و شاهنامه خوان ها در حضور آنها ایستاده و شاهنامه را مانند منقبت خوان ها (مرثیه خوان ها) از حفظ  می خوانند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهنامه خوانی در شب های سرد زمستان افغانستان

شاهنامه خوانی در شب های سرد زمستان افغانستان