مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 11:502021-12-21اجتماعي

جشن «یلدا» از کجا می آید؟


نصرالله حدادی ضمن اشاره به علل، عوامل و چگونگی برپاییِ جشن های باستانی، به ویژه «یلدا»، آن را «شب خانواده ایرانی» خواند و به توضیحاتی درباره خطرات از بین رفتنِ سنت ها پرداخت.

- نصرالله حدادی ضمن اشاره به علل، عوامل و چگونگی برپاییِ جشن های باستانی، به ویژه یلدا ، آن را شب خانواده ایرانی خواند و به توضیحاتی درباره خطرات از بین رفتنِ سنت ها پرداخت.

این پژوهشگر تاریخ در گفت وگو با ایسنا درباره تاریخچه شب یلدا این طور توضیح داد: زندگانی ایرانیان در قرون و اعصار مختلف، یکنواخت بوده است.

مردم به مجرد این که شب می رسید و از آن جایی که نور و روشنایی وجود نداشت، نمی توانستند فعالیتی کنند و دچار شب مُردگی می شدند.

زمانی که زمستان فرامی رسید، این مُردگی مزید بر علت می شد؛ روزها کوتاه، شب ها بلند و سرماهای استخوان سوزی بود که با برف و باران های بسیار سنگین، راه های ارتباطی را قطع می کرد و مردم مجبور بودند در نیمه اول سال برای نیمه دوم بیاندیشند.

آن ها مواد غذایی و سوخت ذخیره می کردند، تا خودشان را برای زمستان و نبود آن چه از زمین رستنی است، آماده کنند.

در فصول گرم سال درختان به بار می نشینند، سرسبزی پدید می آید و مردم بدون دغدغه زندگی می کردند، اما در نیمه دوم سال، وضعیت طورِ دیگری بود؛ مواد غذایی کم و کمتر می شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشن «یلدا» از کجا می آید؟

جشن «یلدا» از کجا می آید؟