مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 آذر 1400 ساعت 20:452021-12-19فرهنگي

گرگان در اوستا/ «هیرکانیا» یک واژه آریایی است


واژه گرگان که در کتاب های زردتشتی عصر ساسانی با نام «وهر کانا وهر کانه) از ورک Varka به معنی گرگ آمده است و این نتیجه تحول حرف ها و یا در نتیجه روان سازی تلفظ واکه ها در دوره ساسانی است - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان، الانسکی در کتاب مقدمه فقه اللغه ایرانی با استفاده از متن های کتاب وندیداد اوستا اشاره کرده است که این ناحیه به نام هیینت و مسکن گورگانیان بود که آشکارا باید همان ایالت تاریخی گرگان باشد.

دار مستتر نویسنده، پژوهشگر و باستانشناس فرانسوی نقل کرده خنته که اقوام هیرکانی در آنجا سکونت دارند و این بر اثر توجه به ترجمه ی پهلوی است که در خنان، مردم گرگان یا هیرکانی؛ خان و مان دارند.

 دارمستتر باتوجه به توضیح ترجمه ی پهلوی آن را با رودی در هیرکانیا و گرگان یکی می داند در همان بند فرگرد نخست اشاره شده که اقوام وهرکانی (هیرکانی گرگانی) در سرزمین خننته سکونت دارند و یا اینکه وهرکان پایتخت خنئته است، نیبرگ، وهرکانه را با استرآباد امروزی برابر می داند و هر که  vehrka در اوستا اسم مذکر است به معنی گرگ.

وهرگانه در ساخت، صفت است به گمان بسیار از اسم یاد شده.

در گزارش پهلوی گرگان، جرجان نیز عربی شده آن است.

 کانگا، ترکیب و هر کانو - شینته Vohrband sayania، نشیمن گاه هیرکانیانی و بارتولمه نیز این ترکیب را مسکن و جایگاه اقوام هیرکانی دانست


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گرگان در اوستا/ «هیرکانیا» یک واژه آریایی است

گرگان در اوستا/ «هیرکانیا» یک واژه آریایی است