مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 آذر 1400 ساعت 05:402021-12-19سياسي

صابون پزی سنتی خراسان جنوبی ثبت ملی شد


مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه دانش و فن بومی صابون پزی سنتی در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد، - گفت: قدمت، کیفیت و دوام صابون های بیرجندی پشتوانه برای ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی صابون سازی بیرجند شد.

احمد برآبادی افزود: صابون بیرجندی به عنوان یکی از تولیدات شاخص استان به ویژه، شهر بیرجند بیش از یک قرن قدمت داشته و پیشکسوتان بی شماری در این عرصه فعالیت داشته و هرکدام تجربه خود را به نسلی منتقل کرده اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، وی ادامه داد: صابون های بدون اسیدی که دنبه ی گوسفند و سود سوزآور، اصلی ترین ترکیباتشان هستند، استفاده از مواد اولیه ی کاملاً طبیعی در تولید محصول و خواص درمانی فراگیر آن با کاربرد گیاهان دارویی، چون روناس، سدر و کتیرا به همراه استحکام و دوام صابون بیرجندی، موجب معروفیت آن شده به گونه ای که در چمدان مسافرانی که به بیرجند می آیند حتماً چند قالب صابون بیرجندی قرار داشته و تجربه ی خوب استفاده از آن موجب ترغیب خریدهای بعدی این سفیران فرهنگی شده است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: فن و هنر صابون سازی در قدیم بیشتر توسط خانم ها اداره می شد و اکثر اساتید نام برده به همراه همسر در کارگاه ها به ساخت صابون م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صابون پزی سنتی خراسان جنوبی ثبت ملی شد

صابون پزی سنتی خراسان جنوبی ثبت ملی شد