مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آذر 1400 ساعت 08:002021-12-18ورزشي

آغاز پاکسازی گیاهی و مرمت محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم


با همکاری تیم صخره نوردی مرودشت پاکسازی و مرمت محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم آغاز شده است.

- ، حمید فدایی گفت: تیم صخره نوردی شهرستان مرودشت پس از تهیه نقشه دقیق از موقعیت گیاهان آسیب رسان، عملیات پاکسازی و مرمت این محوطه تاریخی را آغاز کردند.

وی یادآور شد: رشد گیاهان، بوته ها و علف های هرز بطور مستقیم با نفوذ و ریشه دوانی عمقی بین مصالح و بلوک های سنگی، باعث شکستگی و جابجایی سنگ ها می شود؛ به خصوص در دیواره های بلند با خارج نمودن سنگ ها از حالت عمود و ایستای خود، به تدریج شرایط ناپایداری دیواره ها را فراهم می کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: فرآیند خاک سازی و افزایش رطوبت در سطوح سنگ از دیگر پیامدهای رویش گیاهی و ریشه دوانی در سطوح دیواره ها است که در کنار تأثیر سایر عوامل محیطی موجبات فرسایش و تخریب را در سنگ ها فراهم می کند، لذا کنترل انواع فرسایش های بیولوژیکی لازم و ضروری است.

وی تصریح کرد: پاکسازی روی دیواره های عمودی و در ارتفاع با مشکلات زیادی روبروست، به همین منظور سالهاست که گروهی از صخره نوردان مجرب شهرستان مرودشت و دوستدار میراث فرهنگی، در پاکسازی گیاهان در مکان های صعب العبور محوطه و به ویژه بر روی دیواره مرتفع تختگاه و همچنین بر روی آرامگاه های هخامنشی در نقش رستم، ما را یاری کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز پاکسازی گیاهی و مرمت محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم

آغاز پاکسازی گیاهی و مرمت محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم