مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 آذر 1400 ساعت 05:152021-12-12سياسي

تأثیرپذیری جنگ ایران و عراق از نظام دوقطبی


مقابله با اصول گرایی اسلامی موضوعی بود که به واکنش مشابه قدرت های بزرگ در قضیه جنگ ایران و عراق منجر شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، هر دو قدرت جهانی، اصول گرایی اسلامی را عامل تهدید برای بقاء سیستم دوقطبی می دانستند.

دو پرسش مهم درباره جنگ ایران و عراق این است که: 1-علل آغاز جنگ ایران و عراق چه بود؟ 2-علل تطویل این جنگ چه بوده است؟ ازجمله متغیرهایی که در پاسخ به پرسش اول داده شده می توان به تضادهای هویتی دو ملت ایران و عراق، خصلت ماجراجو و جنگ طلب صدام حسین، خط مشی تهاجمی حزب بعث عراق در سیاست خارجی، نابسامانی اوضاع ایران در پی بروز انقلاب اسلامی، داعیه های فراملی ایران به تبع انقلاب اسلامی (موضوع صدور انقلاب)، تحریک دولت عراق توسط اعراب و دخالت قدرت های بزرگ اشاره کرد.

در پاسخ به پرسش دوم نیز متغیرهایی نظیر توازن قوا بین دو طرف جنگ، دخالت قدرت های بزرگ و فقدان واسطه های فعال مصالحه ساز قابل ذکر می باشند.

شاید بسیاری از متغیرهای مذکور را بتوان به نوعی در آغاز و تطویل جنگ مؤثر دانست، اما همچنان این پرسش مطرح است که کدام متغیرها نقش تعیین کننده ای داشته اند.

تحلیل گران مختلف تلاش کرده اند مطالعات و بررسی های خود را به سمتی سوق دهند که متغیرهای تعیین کننده در بروز و تداوم جنگ را به یک یا دو متغیر محدود کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تأثیرپذیری جنگ ایران و عراق از نظام دوقطبی

تأثیرپذیری جنگ ایران و عراق از نظام دوقطبی