مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آذر 1400 ساعت 22:452021-12-11اقتصادي

سرنوشت سنسورهای پایش نبض زمین در هاله ای از ابهام!


در حالی که محققان پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله با همکاری بخش خصوصی اقدام به طراحی و ساخت حسگرهای شتاب نگار کردند و تاکنون علاوه بر آنکه زلزله ها را رکورد کرده و چند ایستگاه نیز به این سنسور مجهز شده است، - ولی اکنون این محصول از لیست حمایت از تولید داخل به دلیل رقیب نمونه خارجی بودن خارج شده و بازاری برای این محصول برای کشور لرزه خیزی چون ایران ایجاد نشده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ایران در کمربند چین خورده آلپ – هیمالیا واقع شده و مرور تاریخچه لرزه خیزی آن نشان می دهد که ایران یکی از نواحی لرزه خیز دنیا است که در بیشتر بخش های آن، لرزه خیزی در ارتباط مستقیم با تجدید فعالیت گسل ها است و بیشترین تکاپوهای لرزه خیزی آن در امتداد گسل های فعال روی می دهد.

بر این اساس بسیاری از کشورهای دنیا از دهه های گذشته استفاده گسترده از حسگرهای شتابنگاری را در دستور کار خود قرار داده اند.

در این مسیر محققان کشور از ابتدای دهه 90 اقدام به طراحی این سنسورها کردند.

در حالی که حسگرهای شتاب نگار IIEES-HAT از سال 94 رونمایی شد و برخی از ایستگاه های گاز مجهز به این سنسورها به منظور قطع جریان گاز در هنگام زلزله شدند، ولی هنوز این محصول دانش بنیان ایران از دید واردکنندگان، رقیب محصولات خارجی به شمار می رود و امکان فروش آن در کشور فراهم نشده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرنوشت سنسورهای پایش نبض زمین در هاله ای از ابهام!

سرنوشت سنسورهای پایش نبض زمین در هاله ای از ابهام!