مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 آذر 1400 ساعت 07:152021-12-11اقتصادي

بانک اطلاعات سفال در تخت جمشید راه اندازی می شود


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: یکی از برنامه های مهم پژوهشی و حفاظتی در پایگاه تخت جمشید، ساماندهی فیزیکی و اطلاعاتی سفال های تاریخی بوده که تا به امروز دنبال شده است.

- ، حمید فدایی، گفت: بانک سفال مجموعه ای از قطعات سفال تاریخی و واجد ارزش مطالعاتی است که از بررسی ها و کاوش های باستان شناسی منطقه و همچنین طی استعلامات باستان شناسان در سطح شهرستان مرودشت از دهه 20 خورشیدی تاکنون جمع آوری و با مطالعه و طبقه بندی و ارائه آنها در قالب بانک سفال در تخت جمشید امروزه می توان سابقه تمدنی دشت را در دوره های مختلف تاریخی تا به امروز پیگیری شده است.

وی افزود: با مستندنگاری و شناسنامه دار شدن سفالینه ها علاوه بر اینکه بانک اطلاعاتی ویژه ای فراهم شده است و داده های آن در دسترس متخصصین مربوطه خواهد بود، همچنین اطلاعات مربوطه در زمینه طبقه بندی، ساماندهی و بهینه سازی شرایط نگهداری آثار مورد استفاده قرار می گیرد.

سجاد طهماسبی مسئول دفتر فنی پایگاه و مسئول آماده سازی انبارهای تخت جمشید به منظور انجام ساماندهی فیزیکی سفالینه ها گفت: برای اجرایی شدن و به ثمر نشستن این پروژه و به همت کارشناسان دفتر فنی، ابتدا طرح مرمت و تعمیر فضای داخلی و بیرونی انبارهای مورد نظر که در بخش غربی کاخ ملکه واقع بودند تهیه شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بانک اطلاعات سفال در تخت جمشید راه اندازی می شود

بانک اطلاعات سفال در تخت جمشید راه اندازی می شود