مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 12:152021-12-08اقتصادي

نقش مناطق آزاد و ویژه در ارتقای ساخت داخل تجهیزات نفتی


عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: اگر در مناطق آزاد که با هدف توسعه صنعت پالایش و پتروشیمی طراحی شده اند، سرمایه گذاری خارجی جذب شود، - تأسیس مناطق آزاد در جهان به سال های بعد از پایان جنگ جهانی دوم و تلاش بسیاری از کشورها برای رونق اقتصادی باز می گردد.

بااین حال، در ایران، تأسیس منطقه آزاد به سال 1368 باز می گردد که بر اساس تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه منطقه مرزی کشور یعنی کیش، قشم و چابهار، اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند.

هم اکنون بعد از گذشت بیش از سه دهه از تأسیس اولین منطقه تجاری در ایران، 8 منطقه آزاد شامل ارس، ماکو، اروند، قشم، کیش، چابهار، انزلی و شهر فرودگاهی امام خمینی در ایران وجود دارد.

در کنار این ها، احداث مناطق ویژه اقتصادی نیز در دستور کار دولت قرار گرفته و هم اکنون 30 منطقه ویژه اقتصادی در کشور تأسیس شده است.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می توانند نقش بسیار مهمی در افزایش تولید و صادرات، جذب سرمایه گذاری خارجی،  اشتغال زایی، انتقال تکنولوژی و در نهایت بهبود کارایی منطقه ای و ملی اقتصاد داشته باشند و از اهداف اصلی ایجاد مناطق آزاد، می توان به زمینه سازی جهت فراهم ساختن شرایط مناسب برای افزایش تولید و صدور کالاهای صنعتی از طریق راه یابی به بازارهای جه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش مناطق آزاد و ویژه در ارتقای ساخت داخل تجهیزات نفتی

نقش مناطق آزاد و ویژه در ارتقای ساخت داخل تجهیزات نفتی