مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 10:102021-12-08فرهنگي

بازگشت دائمی جام «سیمین زراندود رشی» به استان گیلان


جام «سیمین زراندود رشی» بعد از حدود سه دهه دوری به صورت دائمی به استان گیلان بازگشت.

- ، مسعود حلاج پور، اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته و با حمایت های وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی جام سیمین رشی به استان گیلان بازگردانده شد.

وی با بیان اینکه این جام در کاوش های اوایل دهه 70 محوطه باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شد، افزود: این جام پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه های متعدد اروپایی به کشور بازگردانده و در موزه ایران باستان نگهداری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: با پیگیری های این اداره کل و پس از اخذ مجوزهای لازم جام سیمین رشی به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان شناسی رشت منتقل شد.

وی با اشاره به ویژگی های ظاهری این جام و دهه ها دوری آن از گیلان، گفت: این ظرف سیمین زرد اندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون 6 و 7 میلادی) بوده که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده کاری های هنرمندانه مزین شده است.

این تصاویر شامل تصاویری از صیادان ماهی و موجودات افسانه ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجاز آمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بازگشت دائمی جام «سیمین زراندود رشی» به استان گیلان

بازگشت دائمی جام «سیمین زراندود رشی» به استان گیلان