مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 آذر 1400 ساعت 13:502021-12-05فرهنگي

فرمان شاه عباس در دربند روسیه


این شهر تعداد زیادی کتیبه فارسی دارد که فرامین شاه عباس صفوی، فرمان مرمت مسجد جمعه، فرمان ساخت مسجد شاه عباس و فرمان لایروبی چشمه از جمله این کتیبه ها است.

- سه کتیبه به زبان فارسی از فرامین شاه عباس در دربند یکی از قدیمی ترین شهرهای روسیه شناسایی شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر، عضو هیأت علمی این پژوهشگاه درباره این کتیبه ها توضیح داد: شهر دربند قدیمی ترین شهر روسیه است که توسط قبادِ یکم و فرزندش خسرو انوشیروان به عنوان بام امپراتوری ساسانی پایه گذاری شده است.

او افزود: این شهر تعداد زیادی کتیبه فارسی دارد که فرامین شاه عباس صفوی، فرمان مرمت مسجد جمعه، فرمان ساخت مسجد شاه عباس و فرمان لایروبی چشمه از جمله این کتیبه ها است.

این زبان شناس به محتوای برخی از این کتیبه ها اشاره کرد و گفت: در کتیبه فرمان مرمت مسجد جمعه آمده است به فرمان شه جم شاه عباس، که او را صد سکندر هست چاکر/ غلام درگهش حیدر قلی ساخت، چنین سدی بگردید از فلک سر/ پی تاریخ اتمامش که کردند، باقبال شهنشاهی میسر/ چو پیشانیش در آن سد خرد گفت، بنای ثانی سد سکندر (1022ق).

رضوانفر افزود: در کتیبه فرمان ساخت مسجد شاه عباس ابیاتی همچون هذا بناء ابوالمظفر شاه عباس بهادرخان حسینی/ و بسعی قرخان بیگ سوازلو ولد پول


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرمان شاه عباس در دربند روسیه

فرمان شاه عباس در دربند روسیه