مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 آذر 1400 ساعت 07:552021-12-05فرهنگي

ثبت 10 اثر ناملموس کردستان در فهرست آثار ملی


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از ثبت 10 اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبرداد.

- اظهار کرد: کردستان یکی از مهمترین استان های کشور در حوزه میراث فرهنگی، تاریخی و معنوی است و تاکنون بیش از دو هزار اثر در این استان شناسایی شده است.

وی افزود: از مجموع این دوهزار اثر شناخته شده تاکنون 930 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده اند که 793 مورد آثار غیر منقول شامل تپه ها، محوطه های تاریخی و ابنیه ها بوده و 29 اثر منقول، 25 اثر میراث طبیعی و 93 اثر میراث معنوی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اعلام کرد: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد خوشبختانه 10 پرونده میراث ناملموس کردستان تأیید و به ثبت ملی رسید.

گویلیان افزود: معماری خشکه چین هورامان، رسم جمعانه در هورامان، شیوه تهیه آش آیینی هلوشین، شیوه تهیه نان گیته مژگی، مهارت ساخت کرسی قرآن، مهارت ساخت شانه چوبی، مهارت ساخت لتری (دوک نخ ریسی)، شیوه ساخت تسبیح ون، بازی قولان و بازی خلیران از جمله آثار ناملموس کردستان هستند که به ثبت ملی رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش های کارکنان میراث فرهنگی کردستان برای ثبت ملی و جهانی آثار ناملموس و معنوی این خطه از میهن اسلامی تداوم خواهد داشت و در ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت 10 اثر ناملموس کردستان در فهرست آثار ملی

ثبت 10 اثر ناملموس کردستان در فهرست آثار ملی