مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 آذر 1400 ساعت 06:302021-12-05فرهنگي

پیدا شدن بخش مفقود شده کتیبه چهارگانه شهر استخر


مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: یکی از کتیبه های مهم فارسی میانه و بخشی از مجموعه چهارکتیبه که حدود یک دهه قبل در مجاورت شهر تاریخی استخر مفقود شده بود، - در یک واحد مرغداری پیدا شد.

حمید فدایی یکشنبه 14 آذر به خبرنگاران گفت: کتیبه ای که بیش از یک دهه قبل در محدوده محوطه شهر تاریخی استخر مفقود شده بود، به دنبال بررسی همکاران پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و در یک واحد مرغداری پیدا شده است.

او گفت: این کتیبه، یکی از مجموعه کتیبه های چهارگانه محسوب می شود که به کتیبه های استخر یا تخت طاووس شهره است و برخلاف سه کتیبه دیگر که روی صخره حکاکی شده، بر روی یک ستون سنگی حک شده و در مجاورت سایر کتیبه ها قرار داشته است.

فدایی این کتیبه را همچون دیگر سنگ نبشته های منطقه علاوه بر یک میراث مادی به جهت مفاهیم زبانی یک میراث معنوی نیز قلمداد و اضافه کرد: در صورت تخریب کتیبه ها آن ها قابلیت بازسازی نخواهند داشت و در واقع بخشی از میراث فرهنگی و معنوی این سرزمین از میان خواهد رفت.

او ادامه داد: متاسفانه جهل و نادانی در بین سوداگران آثار تاریخی و متجاوزان به این آثار تا بدانجا رخنه نموده که با انگیزه های واهی گنج یابی در درون کتیبه ها و از جمله در درون این اثر تاریخی و فرهنگی اقدام به تخریب و انفجار بخشی از آن نموده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیدا شدن بخش مفقود شده کتیبه چهارگانه شهر استخر

پیدا شدن بخش مفقود شده کتیبه چهارگانه شهر استخر