مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 12 آذر 1400 ساعت 06:552021-12-03اقتصادي

تورم ناشی از حذف ارز 4200 بیشتر است یا تداوم آن؟


درحالی که در بودجه سال 1400 دولت 8میلیارد دلار برای واردات 5 قلم کالا اختصاص داده بود، تا پایان مهرماه نزدیک به 10 میلیارد دلار برای واردات این کالا ها هزینه شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک اقتصادی به نقل از میزان - درحالی که به روز های تقدیم بودجه سال 1401، نزدیک و نزدیک تر می شویم، مسئله تبعات ناشی از حذف یا ادامه تخصیص ارز 4200تومانی تبدیل به دغدغه بسیاری از کارشناسان اقتصادی شده است.

یک نکته مهم که در تمام نامه ها، توصیه ها و ارائه راهکار ها در این باره تکرار می شود، اثرات تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت کالا ها و تبعات ناشی از آن است.

اما آیا حذف ارز 4200تومانی اثر تورمی بیشتری خواهد داشت یا ادامه تخصیص آن؟ درحالی که در بودجه سال 1400 دولت 8میلیارد دلار برای واردات 5 قلم کالا اختصاص داده بود، تا پایان مهرماه نزدیک به 10 میلیارد دلار برای واردات این کالا ها هزینه شد.

محاسبات نشان می دهد تا پایان سال و درصورت عدم حذف ارز ترجیحی باید بین 18 تا 19 میلیارد دلار برای واردات این کالا ها ارز اختصاص داده شود.

درنظر گرفتن چند نکته در این باره ضروری است:1.

ارز ارزان اختصاص داده شده برای واردات کالا های اساسی در زمان تحریم و عدم امکان فروش نفت از چه محلی تامین شده است؟ بدون شک یکی از راه های تامین ارز، استقراض از بانک مرکزی است که خود عامل تورم است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تورم ناشی از حذف ارز 4200 بیشتر است یا تداوم آن؟

تورم ناشی از حذف ارز 4200 بیشتر است یا تداوم آن؟