مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 آذر 1400 ساعت 10:502021-11-28سياسي

یادی از یار 17 ساله میرزا کوچک خان


تا سالروز شهادت میرزا کوچک خان چیزی نمانده، اما امروز سراغ جهانگیر سرتیپ پور یکی از یاران شهید جنگل رفته ایم تا بدانیم شهداو چهره های برجسته زیادی بودند که همراه میرزا در نهضت جنگل بودند.

- ؛ گروه مجله*: عموم مردم و جوانان ما نهضت جنگل را تنها با خود میرزا کوچک خان جنگلی می شناسند و شناخت و اطلاعات دیگری از یاران او و اثرگذاری تاریخی نهضت جنگل بر تاریخ گیلان و ایران ندارند.

همه ما می دانیم جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، که بعد از نهضت مشروطه خواهی یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران در قطع دست اجانب و بیگانه از کشور است، در نهایت نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان و ایران شدند.

با آنکه خود میرزا پس از سال ها مبارزه بی امان و جنگ و گریزی دلاورانه علیه نظام مستبد پادشاهی، در تنهایی و غربت و برف و بوران کوه های تالش، اسیر و به طرز فجیعی به شهادت رسید، اما دامنه تأثیرات او و یارانش در تاریخ معاصر به همانجا ختم نشد.

درواقع با شهادت میرزا کوچک خان در روز یازدهم آذر سال 1300 نهضت جنگل در ظاهر به نقطه پایان خود رسید، اما در باطن جوانه های سال ها مبارزه خالصانه و مومنانه برای وطن به بار نشست و در رگ و ریشه ایران و ایرانی ریشه دواند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یادی از یار 17 ساله میرزا کوچک خان

یادی از یار 17 ساله میرزا کوچک خان