مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 آذر 1400 ساعت 07:502021-11-22فرهنگي

خاموشی فریاد یا فریاد خاموشی؟


ادبیات پایداری و ایستادگی که امروز از آن بیشتر با نام «ادبیات مقاومت» یاد می شود از دیرباز و در اثر لشکرکشی جهانخواران و زیاده طلبان به ایران به شکل آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی نمود یافته است.

- ایسنا/خوزستان ادبیات پایداری و ایستادگی که امروز از آن بیشتر با نام ادبیات مقاومت یاد می شود از دیرباز و در اثر لشکرکشی جهانخواران و زیاده طلبان به ایران به شکل آثار منظوم و منثور ادبیات فارسی نمود یافته است.

پیمان شوهان، دبیر زبان و ادبیات فارسی، در مطلبی که در ادامه می آید و آن را در اختیار ایسنا گذاشته به مقایسه ادبیات پایداری و ایستادگی در دو قصیده از سیف فرغانی و ملک الشعرای بهار پرداخته است.

در بخش ادبیات پایداری در کتاب های فارسی پایه دهم و فارسی پایه دوازدهم دو قصیده از سیف فرغانی با عنوان بیداد ظالمان و ملک الشعرای بهار با عنوان دماوندیه ارایه شده و در آنان به پایداری و ایستادگی در برابر ظلم و جور مغولان و پادشاهان قاجاری اشاره شده است.

با توجه به شرایط روزگار و عصر سیف فرغانی و حمله ویرانگر قوم مغول شاعران به تصوف روی آوردند و دچار انزوا شدند و روحیه ای سرشار از تسامح و تساهل داشتند و.

گرچه با توجه به فضای خفقان خیلی سخت بود که به اوضاع حاکم بر جامعه انتقاد و اعتراض کرد و از این نظر کار سیف بسیار شایسته هست اما اینک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاموشی فریاد یا فریاد خاموشی؟

خاموشی فریاد یا فریاد خاموشی؟