مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 28 آبان 1400 ساعت 05:102021-11-19بين الملل

وقوع سونامی در خلیج فارس غیرممکن است


ما در تاریخ مکتوب هم سابقه سونامی در خلیج فارس به دلیل قرار داشتن آن در یک محدوده خلیجی را نداشته ایم و با جمع بندی تاریخ خلیج فارس و زلزله های کوچیک احتمال وقوع سونامی در این منطقه خیلی کم است.

- استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران گفت: با توجه به پهنه خلیج فارس، امکان وقوع سونامی در این منطقه تقریبا غیرممکن است.

سونامی یا موج سهمگین دریا پدیده ای است که در صورت وقوع، تلفات جانی و مالی زیادی به بار می آورد، سواحل مکران کشور در حاشیه دریای عمان پتانسیل بالایی برای وقوع سونامی دارد که در صورت رخداد، حداکثر 20 دقیقه بعد موج سونامی به سواحل ما می رسد که فرصت زیادی نیست؛ بنابراین انجام کارهای زیربنایی مانند ساخت و سازهای ایمن و آشنایی مردم با خطر آن می تواند تا حد زیادی از بروز تلفات جلوگیری کند.

حتما در چند سال اخیر واژه سونامی را زیاد شنیده اید، سونامی که به آن موج های وابسته به زمین لرزه نیز می گویند، به طور کلی به امواجی گفته می شود که در اثر جابه جایی حجم بسیار عظیمی از آب در دریاها و اقیانوس ها به وجود می آید.

زمین لرزه های زیر دریا، فوران های آتشفشانی و سایر انفجارهای زمینی، فرو افتادن یخچال ها و اثرات شهاب سنگ ها باعث بالا و پایین رفتن آب با حجم بسیار زیادی می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقوع سونامی در خلیج فارس غیرممکن است

وقوع سونامی در خلیج فارس غیرممکن است