مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 آبان 1400 ساعت 07:102021-11-17سياسي

تصویب کلیات «تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس» در کمیسیون آموزش مجلس


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، علیرضا منادی سفیدان اظهار داشت: در نشست  کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس کلیات طرح اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه های کشور با رأی اعضا به تصویب رسید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در تشریح این جزییات این طرح، عنوان کرد: حق آموزش به زبان مادری در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای 3 و 4 اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده 30 کنوانسیون حقوق کودک، ماده 27 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است.

منادی تاکید کرد: همچنین در اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی در مدارس تاکید شده است.

اصل 15 قانون اساسی می گوید؛ زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است، اسناد و متون رسمی و کتب درستی باید با این زبان و خط باشد، ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است .

درخواست 30 نماینده برای تصویب طرح تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی وی با یادآوری اینکه طرح مذکور به امضای بیش از 30 نماینده مجلس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تصویب کلیات «تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس» در کمیسیون آموزش مجلس

تصویب کلیات «تدریس زبان های محلی و قومی در مدارس» در کمیسیون آموزش مجلس