مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 آبان 1400 ساعت 08:102021-11-15سياسي

بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی


در چند دهه اخیر دیدگاه های علامه طباطبایی به عنوان یکی از اندیشمندان معاصر در عرصه های مختلف دانش های اسلامی همواره مورد توجه صاحب نظران و کانون های علمی بوده و در این میان، - آراء تفسیری و فلسفی او، نگاه دقیق تری را به خود معطوف داشته است.

  حجت الاسلام جواد معین در یادداشتی که به بهانه سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی در اختیار ایسنا قرار داده آورده است: در کنار بررسی روش تفسیری، فلسفی و مشرب عرفانی علامه درباره مبانی فقهی ایشان کمتر سخن آمده و حال آنکه علامه علاوه بر نگاشتن شرحی بر کفایه الأصول آخوند خراسانی بیشتر آیات فقهی قرآن کریم که حدود 500 آیه است را در تفسیر گران سنگ خود المیزان فی تفسیر القرآن شرح و تفسیر کرده است.

بدیهی است که تفسیر این دسته از آیات باید بر اساس اصول و مبانی باشد که در این نوشتار مهم ترین مبانی علامه طباطبایی در تفسیر آیات فقهی از جمله حجیت ظواهر کتاب، تشریعی بودن آیات قرآن، حجیت سنت، قواعد اصول فقه، قواعد ادب عربی، علوم قرآن -قرائت، اسباب نزول و نسخ -مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا ضمن نگاهی نو، برگی دیگر به پژوهش های پیرامون علامه و المیزان افزوده شود.

گزارش بررسی دیدگاه ها و مبانی فقهی علامه در المیزان و سایر نگاشته های ایشان نشان می دهد که حرکت علمی او در زمینه تفسیر آیات الاحکام، همواره بر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی

بررسی مبانی فقهی علامه طباطبایی