مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 آبان 1400 ساعت 05:252021-11-13اجتماعي

معماری شگفت انگیز روستای «دستکند گارنجگان»


از روستای دستکند گارجگان خوسف می توان به عنوان شگفتی دیگری معماری روستایی در خراسان جنوبی یاد کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بیرجند، پریسا جمشیدی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: روستای دستکند گارجگان  در شهرستان خوسف واقع شده و آنچه در گارجگان بسیار جلب توجه می کند ساختار و شکل خانه ها است، خانه ها در دل تپه های مرتفع پدید آمده و در این نوع معماری  به زبان محلی گارجگان نام خانه ها را لون می گویند.

وی ادامه داد: لون ها از یک تا چند اتاق تشکیل شده و هر خانه دارای یک ورودی مشترک است که اتاق ها به آن وصل می شوند و شکل و ساختار لون ها با هم فرق دارد و متراژ آن ها نیز متفاوت و از جمله ویژگی های این نوع معماری عدم وجود هرگونه تزیینات و آرایه ها است.

کارشناس ناظر مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی اضافه کرد: قسمت انتهایی لون ها و امن ترین بخش را به محل نگهداری دام ها اختصاص داده اند تا از گزند حیوانات وحشی و گرمای تابستان و سرمای زمستان محفوظ بمانند.

جمشیدی روستای گارجگان را دارای سه دوره معماری  دانست و اضافه کرد: دستکند، دستکند و سازه های خشتی متصل به آن و سازه های خشتی و آجری دوره قاجار و پهلوی که با فاصله از دستکند ها احداث شده و بافت جدید و معاصر با فاصله از بافت قدیم احداث شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معماری شگفت انگیز روستای «دستکند گارنجگان»

معماری شگفت انگیز روستای «دستکند گارنجگان»