مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 20 آبان 1400 ساعت 05:202021-11-11سياسي

چک مشروط چیست؟


چک مشروط چکی ست که پرداخت مبلغ آن منوط به تحقق امری یا شرطی شده است یعنی تا آن شرط محقق نشود چک پرداخت نمی شود البته اگر به بانک مراجعه شود و صادر کننده موجودی داشته باشد بانک کاری به تحقق شرط ندارد و وجه چک را پرداخت میکند.

- از موارد و آثار دیگری که چک مشروط دارد این است که به جز این که از راه شکایت کیفری قابل مطالبه نیست از طریق اجراییه مستقیم و اداره ثبت هم قابل مطالبه نیست که به امور اخیر در بند قبل اشاره شد؛ لذا اگر چه بانک به بررسی چک نمی پردازد و وجه چک را تادیه می کند، اما در صورت عدم وصول آن تنها را دارنده از میان راه های مختلف برای مطالبه چک اقامه دعوای حقوقی ست که بسته به مبلغ چک در شورای حل اختلاف و یا در دادگاه رسیدگی می شود.

به این صورت که اگر تا 20 میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف باید طرح دعوا شود و اگر بیشتر از این مبلغ باشد باید در دادگاه طرح دعوا شود.

چک مشروط همانطور که دیدیم دارای احکام و آثار خاصی است و بیشتر مزیت های چک را به همراه ندارد به خصوص بهترین مزیت آن که اجراییه مستقیم از طریق دادگاه است را ندارد.

برای وصول آن باید راه دیگری را طی کرد لذا توصیه می شود اگر با چک مشروط و دارای شرطی مواجه هستید با وکلا و مشاوران حقوقی متخصص در حوزه چک مشورت نمایید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چک مشروط چیست؟

چک مشروط چیست؟