مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 آبان 1400 ساعت 07:502021-11-08سياسي

بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخ در شهرستان «اردل» کشف شد


عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخ در شهرستان «اردل» استان چهارمحال و بختیاری کشف شد.

- ، علی اصغر نوروزی اظهار کرد: در پی بررسی های موردی باستان شناسان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، محوطه باستانی مهمی با وسعت 10 هکتار در اطراف شهر کاج از توابع شهرستان اردل شناسایی شد.

وی افزود: این محوطه باستانی در باریکه ای محصور در مسیر ارتباطی بهشت آباد به کاج واقع شده است و مدارک معتبری از استقرارهای انسانی مهم دوره های مختلف پیش از اسلام را در بر دارد.

این باستان شناس تصریح کرد: شواهد باستان شناسی و مطالعات اولیه آثار سطحی بیانگر این مهم است که بخش مهمی از این محوطه به دوره فراپارینه سنگی با بیش از 10 هزار سال قدمت تعلق دارد که البته با انجام کاوش در این محل احتمال کشف آثار قدیمی تر وجود دارد.

نوروزی ادامه داد: در دوره شناسایی شده، در رژیم غذایی انسان تغییراتی حاصل و شاهد اضافه شدن حیوانات کوچک به فهرست غذایی انسان ها هستیم.

وی عنوان کرد: در واقع در دوره فراپارینه سنگی، انسان ها به شکار حیوانات کوچک تر و گردآوری غلات وحشی و ماهیگیری روی آوردند.

باستان شناس کشور گفت: با توجه به نزدیکی این منطقه به منابع آب و از جمله رودخانه کارون برای فعالیت های مرتبط با ماهیگیری، مسیرهای مواصلاتی و شرایط اید


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخ در شهرستان «اردل» کشف شد

بزرگ ترین محوطه پیش از تاریخ در شهرستان «اردل» کشف شد