مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 13 آبان 1400 ساعت 15:352021-11-04سياسي

ایلام؛ سرزمین قلعه های ناشناخته/ کتاب «قلعه شاخ» چاپ شد


کتاب قلعه تاریخی شاخ که مربوط به دوره ساسانیان بوده و جزو بزرگترین قلعه های غرب کشور محسوب می شود به چاپ رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ایلام، ایلام را با کوه های بلند و قلعه های استوارش می شناسند، سرزمینی که لابه لای کوه ها و قلعه ها، تاریخی سراسر پرافتخار را بر پیشانی افتخارات خود دارد.

قلعه های مستحکم و با شکوه در مناطق ایلام تداوم زندگی در هزاره های پیش از تاریخ تا قرون اولیه اسلامی را روشن می سازد؛ وجود قلعه های تاریخی با ویژگی های منحصر به فرد در ایلام، گواه روشنی بر تمدن این کهن دیار شگفت آمیز است.

قلعه شاخ در شهرستان دهلران و منطقه زرین آباد قرار دارد و در حد فاصل رودخانه بزرگ میمه در جنوب ارتفاعات تخت پیران قرار گرفته است.

از لوازم پیدا شده در قلعه می توان به جوش های فلزی کوره اشاره کرد که وجود کوره ها و کارگاه های ذوب و ساخت اشیا فلزی را در این منطقه تاکید می کند، شاخص ترین سفال هایی که در قلعه یافت شده سفال های لعاب دار قرون اولیه اسلامی است.

باروی بزرگ، طویل و مستحکم آن اهمیت این بنا را دو چندان کرده که از ویژگی های منحصر این بنا نسبت به دیگر قلعه ها در استان و حتی در سطح کشور است.

این اثر تاریخی که بر سر یکی از راه های فرعی باستانی منطقه پشتکوه به خوزستان، پیشکوه و عراق قرار گرفته، به لحاظ موقعیت قرارگیری، عظمت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایلام؛ سرزمین قلعه های ناشناخته/ کتاب «قلعه شاخ» چاپ شد

ایلام؛ سرزمین قلعه های ناشناخته/ کتاب «قلعه شاخ» چاپ شد