مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 آبان 1400 ساعت 23:252021-10-30سياسي

ایندیرا گاندی؛ زنی که سیاست را زنانه نکرد


بهانه این نوشته سی و هفتمین سالگرد ترور و قتل اولی نخست وزیر زن هند است با طرح این پرسش که آیا زنان سیاست مدار توانستند سیمای قدرت و سیاست را زنانه و تلطیف کنند؟ - عصر ایران؛ مهرداد خدیر- 37 سال پیش و در 9 آبان 1363 خورشیدی (31 اکتبر 1984) ایندیرا گاندی اولین نخست وزیر زن در هند و از مشهورترین سیاست مداران زن در تاریخ معاصر و شاید قرون اخیر، به قتل رسید.

سیاست مداران و قدرت مندان بسیاری در جهان به مرگ طبیعی از جهان نرفته و به قتل رسیده اند اما داستان مرگ خانم گاندی به دلایل گوناگون متفاوت و قابل یادآوری است و غرض تنها این نیست که نکته ای تاریخی را در سالروز آن بگوییم و بگذریم.

از همان کودکی با کتاب نامه هایی به دخترم آشنا شدم و زود دانستم که جواهر لعل نهرو یار مهاتما گاندی در دوران مبارزات سیاسی و در زندان برای فرزند خود ایندیرا- نامه می نوشته اما به جای آن که به احوال پرسی یا امید به آزادی یا جویا شدن از درس و زندگی بسنده کند آرام آرام او را پرورش می داده و آگاه می کرده وبا این نامه ها فاصله را پر می کرده است.

دختر نهرو که به خاطر نام خانوادگی همسر، گاندی بود و نسبتی با مهاتما گاندی رهبر نهضت آزادی هند نداشت، به رهبری حزب کنگره و نخست وزیری هم رسید و با همین عنوان کشته شد اما کارنامه او و شمار دیگری از زنان سیاست مدار نشان داد این تصور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایندیرا گاندی؛ زنی که سیاست را زنانه نکرد

ایندیرا گاندی؛ زنی که سیاست را زنانه نکرد