مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 آبان 1400 ساعت 08:452021-10-30سياسي

کشف نخستین سنگ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی در ایران


نخستین سنگ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی طی کاوش های نجات بخشی در گورستان مرسین چال، کشف و به موزه باستان شناسی استان سمنان تحویل داده شد.

- به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عطا حسن پور سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.

این باستان شناس گورستان مرسین چال را محوطه ای مربوط به دوره اشکانی با گورهای متعدد خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه 1400 پشت سر گذاشته است.

حسن پور با اشاره به اینکه طی کاوش های صورت گرفته در فصل سوم و در دو فاز، 68 گور از نوع گورهای چاله ای در این محوطه کشف شد تصریح کرد: تدفین در این گورها به صورت طاق باز با جهت شرقی غربی انجام گرفته است.

او افزود: گورهای گورستان مرسین چال حاوی اشیا متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گور نهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می گرفتند.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال از جمله مهمترین یافته های کمیاب در کاوش های باستان شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره 39 به دست آمده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف نخستین سنگ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی در ایران

کشف نخستین سنگ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی در ایران