مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 مهر 1400 ساعت 08:052021-10-22اجتماعي

کشف شهری زیرزمینی در دل بستر سنگی ابرکوه


رییس میراث فرهنگی ابرکوه از کشف شهری در زیر بستر سنگی این شهر خبر داد و گفت: می طلبد که مسئولین برای مطالعات بیشتر و تبدیل آن به یک پتانسیل بزرگ گردشگری همکاری داشته باشند.

- حمید مشتاقیان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا ضمن اعلام خبر فوق، اظهار کرد: برطبق عکس هوایی قدیمی که در سال 1335 از ابرکوه گرفته شده است و با توجه به بررسی های انجام شده نشان می دهد که مردم قدیم، خانه ها، محل سکونت و مکان هایی را که برایشان مهم بوده است را روی تخته سنگ ها بنا می کردند.

وی افزود: فاصله بین این سنگ ها توسط گذشتگان به باغ تبدیل شده و آنان برای سهولت در دسترسی ها، امنیت، انتقال آب و زندگی خود، مسیرهایی را پیش بینی کرده بودند.

مشتاقیان تصریح کرد: در خانه های تاریخی اتاقک های سنگی کوچکی وجود دارد که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان می داد که این اتاقک ها کارآیی خاصی در گذشته داشته و قطعاً نمونه های مشابهی نیز دارد؛ از همین رو پس از قریب به 18 ماه گمانه زنی، بررسی و انجام تحقیقات، تیم کاوش میراث فرهنگی متشکل از باستان شناس، ایران شناس، تاریخ شناس، معمار، طراح و غیره تشکیل و شروع به کار کرد.

وی خاطر نشان کرد: در مسیری که برای بررسی انتخاب کردیم، تنها اقدام صورت گرفته آوار برداری و آشکارسازی بوده که ما را به یک مجموعه زیرزمینی رسانده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف شهری زیرزمینی در دل بستر سنگی ابرکوه

کشف شهری زیرزمینی در دل بستر سنگی ابرکوه