مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 مهر 1400 ساعت 09:352021-10-18سياسي

تپه علی کش ؛ مهد کشاورزی در دوره ی نوسنگی


آثار به دست آمده از کاوش های تپه ی باستانی «علی کش» در بخش موسیان شهرستان دهلران را مربوط به قدیمی ترین دوره های فرهنگی یعنی دوره نوسنگی دانسته اند.

- ایسنا/ایلام آثار به دست آمده از کاوش های تپه ی باستانی علی کش در بخش موسیان شهرستان دهلران را مربوط به قدیمی ترین دوره های فرهنگی یعنی دوره نوسنگی دانسته اند.

دکتر حبیب الله محمودیان باستان شناس ایلامی در خصوص این تپه معروف تاریخی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یافته های باستان شناسی، هفت دوره فرهنگی را برای تپه علی کش نشان می دهد که دوره های بز مرده ، علی کش و محمد جعفر قدیمی ترین دوره های فرهنگی هستند.

در دوره بزمرده ابزارهای سنگی شامل سنگ های کوبنده، کاسه های سنگی، مهره های تزیینی و پیکرک های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.

کشت غلات در آن رونق داشته و گندم و جو آنجا کشت می شده است و از حبوبات، کشت نمونه عدس در حفاری ها حتمی است.

وی گفت: در سال 1903 میلادی ژاک دومورگان در رأس یک هیئت فرانسوی تپه علی کش را مورد بررسی قرار داد و ضمن یک گمانه ی آزمایشی قدمت این تپه را 7500 تا 6750 قبل از میلاد اعلام کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دوره علی کش از داس های سنگی، کاسه های کفه تخت و بشقاب های کم عمق استفاده شده است ضمن اینکه علاوه بر پیکرک های گلی بز، چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تپه علی کش ؛ مهد کشاورزی در دوره ی نوسنگی

تپه علی کش ؛ مهد کشاورزی در دوره ی نوسنگی