مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 24 مهر 1400 ساعت 05:202021-10-16فرهنگي

غارت میراث تاریخی، بدعتی از دیرباز تا امروز


از زمان سلسله قاجاریه، از آنجایی که در بدنه حاکمیت هیچ گونه شناختی با فرهنگ و میراث ایرانی وجود نداشت، غارت آثار تاریخی و تمدنی ایران آغاز شد و آثار تاریخی ایران سر از موزه های کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس درآورد.

- با وجود شعار باستان گرایی در دوره پهلوی، روند تخریب و سرقت آثار تاریخی همچون گذشته ادامه پیدا کرده و تاکنون نیز متوقف نشده است.

سال هاست آدم ها با بیل و کلنگ، خانه و آشیانه را ترک گفته و شاید فکر کنید دیگر دنبال گنج رفتن منسوخ شده، اما همچنان در گوشه کنار این کره خاکی، نفرات بیشماری مشغول یافتن گنج هستند.

شاید صحنه معروف فیلم های وسترن را به خاطر داشته باشید که با کلنگ به کندن و یافتن طلا مشغول می شدند اما می خواهم حواستان را از آن صحنه جذاب و مهیج دور کنم، اینجا هیچ خبری از طلا، گنج یا دفینه نیست! آنچه اغلب گیر این سوداگران می ‎آید بقایای یک محوطه تاریخی و نهایتاً تکه هایی از سفال هایی است که تنها از نظر باستان شناسی و مطالعه تاریخی جهت شناخت لایه های مختلف تاریخی کاربرد دارد و این جان فرسودن سوداگران، تنها باعث تخریب و از بین رفتن هزاران گواه تاریخی می شود.

لایه های مختلف زمانی در محوطه های تاریخی مثل صفحات یک کتاب روی هم قرار گرفته و هر لایه گواه زمان و برهه ای از تاریخ است و برای پی بردن به حقیقت تار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غارت میراث تاریخی، بدعتی از دیرباز تا امروز

غارت میراث تاریخی، بدعتی از دیرباز تا امروز