پنج دشواری در راه نوشتن اپرا براساس زندگی دراماتیک حافظبهروز غریب پور، نویسنده، کارگردان تئاتر و خالق اپرای حافظ به تشریح پنج دشواری موجود در راه نگارش اپرای حافظ پرداخت. - ، غریب پور چهارشنبه شب در اولین نشست تخصصی یادروز حافظ که به صورت مجازی برگزار شد، درباره نخستین دشواری گفت: اولین دشواری، نوشتن درباره موضوع یا شخصیت واقعی بود؛ حافظ را همه می شناسند و با شخصیت و شعرش آشنا هستند؛ حتی اگر این شناخت عمق چندانی نداشته باشد. این آشناییِ توأم با ارادت و قداست که کمتر از ارادت به قدیسان نیست، دشواری قابل تأملی است که بر سر راه یک درام نویس قرار می گیرد تا زندگی حافظ را به اثری دراماتیک تبدیل کند. وی افزود: البته، در زندگی حافظ، اصالت با چالش های دراماتیک و به عبارتی، نبرد میان خیر و شر، بد و خوب و زشت و زیباست و به عنوان عناصر اولیه و پیش نیازهای پدیدآوردن یک اثر دراماتیک محسوب می شود؛ اما وجود این عناصر، به خودی خود، کافی نیست. این موضوع آنجایی پیچیده تر می شود که درام نویس مایل باشد از این عناصر به نفع استنباط خود بهره بگیرد و تمام هَمُّ وغمَّش این باشد که زندگی و اندیشه حافظ را به درستی ترسیم کند و بخواهد اثری بیافریند که آشنایی زدایی هم کند و هزاران مخاطب، آن را ببینند و بپذیرند و بپسندند. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |