مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 مهر 1400 ساعت 08:002021-10-04حوادث

کشف و شناسایی 90 غار در کردستان/ غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان


شهاب محمدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد:کردستان داری پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با وسعت 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 64 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار است.

به گفته وی، دو اثر طبیعی ملی غار کونه شم شم و کانی برد و چندین منطقه شکار ممنوع در این استان وجود دارد که وجود این ظرفیت ها کردستان را در زمره منحصربفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 90 غار در کردستان شناسایی و اکتشاف شده است که با توجه به وضعیت توپوگرافی استان قطعاَ بیشتر از این تعداد غار در استان وجود دارد.

وی افزود: شکل گیری و توسعه غارها به غارزایی مشهور است و غارها تحت فرایندهای زمین شناسی نظیر ترکیب فرایندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم ها، فشار و تأثیرات جوی ایجاد شده اند و می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف و شناسایی 90 غار در کردستان/ غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان

کشف و شناسایی 90 غار در کردستان/ غار کرفتو بزرگترین جاذبه گردشگری کردستان