مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 مهر 1400 ساعت 07:052021-10-03اجتماعي

دستکند؛ گنجینه ساسانی نهفته در دل صفاشهر


دستکندهای صفاشهر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی نظیری در رده های مختلف تاریخی بوده که در دب برخی نقاط کشور از جمله صفاشهر استان فارس جای گرفته اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از خرم بید، در نگاه نخست ساده ترین معماری که از نام دستکند در ذهن تصور می شود، فضا هایی است که با دست و با ابزار های ابتدایی و سنگی در دل کوه یا به صورت زیرزمینی کنده می شوند.

هدف از ایجاد این معماری ایجاد سرپناهی برای انسان است.

برخی از گونه های این نوع معماری، ظاهری ساده ولی در عین حال ساختاری پیچیده دارند که با گذشت زمان و بر اساس نیاز انسان شکل گرفته اند.

دستکند به گونه ای از معماری اطلاق می شود که در آن جهت ایجاد فضا از فرایند کاهش استفاده می شود به همین دلیل معماری کاست نیز لقب گرفته است و در مراکز علمی بین المللی به عنوان معماری بدون مرز شناخته می شود.

وجود بخش عظیمی از این جاذبه های تاریخی در بخشی از صفاشهر ما را برآن داشت تا جهت معرفی این ظرفیت تاریخی با محسن طیبی، مسئول میراث فرهنگی شهرستان خرم بید دیدار و گفتگو کنیم.

طیبی درباره این معماری به خبرنگار فارس گفت: دستکند شیوه خاصی از معماری بومی است که در ساخت آن از هیچگونه مصالحی اسـتفاده نمی شـود و به نوعی از طریق ایجاد فضاهایی در بستر کوه و سنگ ساخته و از ترکیب فضاهای خالی و پر ایجاد می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دستکند؛ گنجینه ساسانی نهفته در دل صفاشهر

دستکند؛ گنجینه ساسانی نهفته در دل صفاشهر