مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 مهر 1400 ساعت 09:152021-10-02سياسي

درباره سیاسی ترین جشن ایرانیان


جای بسی افسوس است که آمریکا با پیشینه دویست ساله توانسته است مجسمه آزادی را جهانی کند، اما مهرگان ایرانی که هزاران سال پیش از دادگری و آزادی سخن گفته نه تنها ثبت جهانی نشده که نشانی از آن در شهرهای ایران دیده نمی شود.

- یک پژوهشگر تاریخ می گوید: جای بسی افسوس است که آمریکا با پیشینه دویست ساله توانسته است مجسمه آزادی را جهانی کند، اما مهرگان ایرانی که هزاران سال پیش از دادگری و آزادی سخن گفته نه تنها ثبت جهانی نشده که نشانی از آن در شهرهای ایران دیده نمی شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این مطلب بخشی از نوشتار اشکان زارعی ـ پژوهشگر حوزه تاریخ و میراث فرهنگی ـ است که با عنوان جشن مهرگان؛ نماد مهرورزی و آزادی خواهی ایرانیان همزمان با گرامی داشت این روز به گاه شمار ایرانیان، در اختیار این خبرگزاری قرار داده است.

زارعی با مقدمه ای از عنصری، شاعر پارسی زبان هم دوره با غزنویان که سرود مهرگان آمد گرفته فالش از نیکی مثال/ نیک روز و نیک جشن و نیک وقت و نیک حال ، در اهمیت جشن مهرگان و ضرورت ثبت جهانی آن می نویسد: مهرگان را باید در جرگه جشن های ماهانه دانست که در پی برابری نام روز و نام ماه از هزاران سال پیش، روز مهر از ماه مهر برگزار می شده است؛ زیرا بر پایه گاه شماری ایرانیان باستان سی روز ماه دارای سی نام بود که با اورمزد آغاز می شد و با انیران ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درباره سیاسی ترین جشن ایرانیان

درباره سیاسی ترین جشن ایرانیان