مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 8 مهر 1400 ساعت 15:002021-09-30سياسي

خوی و خصلتِ شمس


شمس تبریزی از نظرگاه مولانا مظهر کمال «انسانیت» است و مظهر کمال «عشق» و از دیدگاه مولانا این دو مفهوم رابطه ای اجتناب ناپذیر دارند که هرچه «انسانیت» کامل تر باشد «عشق» از کمال بیشتری برخوردار است، - شمس تبریزی از نظرگاه مولانا مظهر کمال انسانیت است و مظهر کمال عشق و از دیدگاه مولانا این دو مفهوم رابطه ای اجتناب ناپذیر دارند که هرچه انسانیت کامل تر باشد عشق از کمال بیشتری برخوردار است، زیرا عشق امانتِ الاهی است که تنها به انسان سپرده شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، صفحه ای به نام محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه همزمان با هفتم و هشتم مهرماه روز بزرگداشت شمس و مولانا بخشی از غزلیات شمس تبریزی با تصحیح او را بازنشر کرده است: شمس مردی دیرجوش، تنگ حوصله و بی اعتنا به تمام موازینِ حاکم بر عُرف و عادت های زمان بوده است: خود غریبی در جهان چون شمس کو؟ از آن مردانی که خشت زیر سر و بر تارَک هفت اختر پای دارند و داوریِ خلق جهان را، به پشیزی نمی گیرند.

نگاه شمس به مسائلِ عصر، در حوزه دین و اخلاق و تصوّف، نگاهی است بی رحم و تند و بی پروا.

بسیاری از بزرگانِ عصر را به هیچ نمی گرفته است.

گاه مردمانی گمنام را – با همه خروجی که از معیارهای اخلاقی و دینیِ عصر داشته اند – می ستوده و با ایشان اُنس می گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوی و خصلتِ شمس

خوی و خصلتِ شمس